11.03.14

Педан Олег - творець сучасної української лялькової анімації.



Ляльковій анімації сьогоднішнє суспільство приділяє надто мало уваги. Україна - одна з небагатьох країн, яка ще її виготовляє. А в деяких країнах (Південно-Східна Азія, Індонезія, Малайзія) своєрідним "заповідником духовності" є ляльковий театр.
Великобританія сьогодні створює серйозні комерційні проекти, які мають успіх. Згадаймо повнометражну анімацію "Чудотворець" (2000, "The Miracle Maker", реж. Дерек В. Хайс, Станислав Соколов) проданий понад сорока країнам світу; улюблений нашими дітками серіал "Час баранчика Тіммі" (2009, "Timmy Time", реж. Джеки Кокл, Лиз Уайтакер, Дэвид Скэнлон ).
 А все ж історія показує, що саме ми могли бути передовими в цьому виді анімації.
 Першим режисером, який зняв ляльковий фільм був російсько-французький режисер Владислав Старевич  Українець Птушко Олександр зняв перший звуковий об'ємно-мультиплікаційний фільм «Володар побуту»(1932).
Мені вдалось взяти інтерв'ю у корифея української лялькової анімації Педана Олега. Він, незважаючи на складну суспільно-економічну ситуацію в нашій державі, залишається відданий цьому виду мистецтва, і чи не єдиний взагалі в Україні працює в даній техніці анімування. Його наполегливість також відзначена міжнародними нагородами і приносить нам естетичне задоволення від реального матеріалу, сюрреалістичних механізмів,   незважаючи на тотальну окупацію екрану 3D анімацією. 

- Олеже Ігоровичу,   хочеться вживу доторкнутися героїв ваших анімаційних стрічок. Тим і особлива лялькова анімація. Деякі мистецтвознавці вважають, що в порівнянні з мальованою, об'ємна мультиплікація носить в собі сакральний характер. Чи згідні Ви з цим?
- Сакральность ... Прихованість, недоступність для всіх? Та навряд чи. Швидше особливість, незагальноприйнятого , якщо хочете ... А якщо чесно, то вмираючий вид кінематографа, в Україні зокрема. Особливість в тому, що потрібно дуже багато вміти робити (руками, головою) і дуже любити свій умовний, не всім зрозумілий світ . Коріння цього стилю життя криються в підсвідомості. Кожна людина була дитиною і починала своє світовідчуття з іграшок, предметів, ляльок ... У кожної людини є улюблені предмети, і саме вони формують той самий особистий світ, в якому нам комфортно, де ми відчуваємо себе "в будиночку" ...


- Які режисери та аніматори вплинули на Вашу творчість ?
- О, їх було багато. Створювати рух, а саме це і є головний метод анімації, мене навчив Жан ​​Таран. Правильно, захоплююче розповідати історії я вчився і в Давида Черкаського, і у Євгена Сивоконя, щось підглянув у Песа, у Шванкмайера ... Але головним , все-таки , залишається життєвий досвід. Його Величність Життєвий Досвід ...

- Яку роль відіграє у Ваших роботах Ігор Котков , як художник постановник ?
- Котков - мій друг, і це по-перше . Коли я працюю сам, на самоті, він знаходиться в такому собі положенні «гарячої клавіші» в моїй голові ... Я постійно, підсвідомо відчуваю його присутність. Він для мене такий собі погляд з боку ... Це все тому , що я натура захоплива, лінива, схильна до компромісів, мені вкрай необхідна своєчасна «плюха» від зовнішнього спостерігача.
Коли ми працюємо разом, Котков зазвичай спостерігає, радить, вчасно зупиняє. Він володіє масою знань з теорії мистецтва, яких немає у мене .

- Хотіла б дізнатися, звідки Ви брали натхнення для візуалізації фільмів .
 « Залізний вовк». Цей фільм швидше належить Наталії Марченкової, ніж мені. Хоча сценарій мій. Наташа йшла по шляху класичної народної казки, а я її постійно збивав на кіч, в реміксовий хаос «за мотивами» ... Художником тоді у нас був геніальний С. Сашніков , і якби він раптово не помер, все було б по іншому ... Ідея « Залізного вовка » виникла на тлі застою творчості у Наташі і вибуху «ура , мені дозволили!» У мене ...
кадр з анімації "Світла особистість"
 «Світла особистість». Цей фільм повністю наш з Коткова . Ідею підказала режисер Валентина Костильова , просто сказала: «Досить сидіти над цими лампочками , пора знімати кіно» ... Історія замислювалася як мелодрама , з любовним трикутником і іншими атрибутами , але фактура взяла своє ... Все ізо-рішення придумав Котков, мені залишалося придумувати тільки дії . Відсутність режисерського досвіду додало цього фільму якусь особливість ( критики потім сказали) .
«Нікого немає вдома». Цей фільм знімався в мутний час, чергове безвладдя в міністерстві культури, зміна дирекції на студії. Всі дістали ... Злі ви, піду я від вас ... Плюс дрібні негаразди у побуті, і у Коткова , і у мене ...
Але у нас з'явився шанс « відтягнутися на персонажах ». На цій зйомці був здобутий чималий життєвий досвід.
«Ключ». На студію прийшов новий продюссер - директор. Диктатор, бізнесмен, комерсант . Йому було абсолютно наплювати на наші творчі пориви, він хотів отримати товар . З фільму були безжально видалені сцени, зняті за технологіями минулих років. Фраза типу «на дворі двадцяте століття, а він воду з плівки робить!» Звучала постійно. З цієї ж причини у фільмі з'явилися сцени, зняті в технології 3D, м'яко говорячи, незовсіморганічновплетені в відеоряд. Але, знято - забуто ...
 «Будиночок для равлика». Дуже хотілося спробувати знімати анімацію «на натурі», з живими руками, рослинами, може бути навіть з тваринами ... Що вийшло? Ну , працювали ...
 «Найменший». Спроба занурити глядача у світ дитинства. А для нас - можливість пограти в давно забуті іграшки.
кадр з анімації «№ 201» ( «Двісті перша»). 
«№ 201». ( «Двісті перша»). Сценарій був написаний років десять тому, довго лежав у портфелі студії. Раптом виявилося «вікно», вільні гроші. Ми, стомлені міжкартинням, відразу кинулися в бій... До того часу я вже сильно захопився металом, і це, здається трохи помітно в кіно...

- Чи знімали Ви ще якісь фільми в часовому проміжку від «Найменший» (2006) та анімації «201» («Двісті перший» ) (2013 рік) ?
- Нічого істотного в цей час ми не знімали . Кілька технічних коротунів для студентів, трошки халтурки - рекламки ...

- Перерахуйте , будь ласка , Ваші нагороди за мультиплікацію .
- Ось тут я і сів в калошу ... Жарт в тому, що я не записую і не запам'ятовую всякі там призи - дипломи. Патологічно не марнославний ... Пам'ятаю тільки деякі історії. Був якийсь глиняний горщик на «Кроку », напевно і рік можна відновити , тоді «Крок» вперше дарував НЕ дзвони а глиняні горщики. Була ще статуетка білого металу з бурляєвского «Витязя », я її з дибки волоссям переховував від митниці в купе. Кілька скляних попільничок з Білорусії, здається ... Ага! Ще був пилосос, не пам'ятаю з якого фестивалю, досі користуюся ... Були і грошики, все ділилося в групі порівну. Щось ще стоїть в дирекції на студії. І Ющенко щось дарував, не пам'ятаю що, чи варто цим хвалитися ?

- У ваших фільмах рідко з'являються антропоморфні ляльки. Вони є у « Залізний вовк», «Ключ», « Нікого немає вдома », «Найменший», але тільки як головні герої, інші персонажі - це сюрреалістичні механізми. Поясніть з чим це пов'язано.
- Ох ... Так загалом-то всі ляльки, так чи інакше антропоморфні. Очі - вуха, руки - ноги... Головне, у них - людська поведінка. Це тому, що лялька умовна по суті, і абсолютно марно намагатися надати їй повну схожість з людиною. Може бути це один із принципів мистецтва взагалі. Показати життя в шматку неживої матерії... А щодо сюрреалізму, так анімація сюрреалистична в принципі. Іноді лялька буває явною людиною для контрасту зі світом, середовищем.

Я знайшла інформацію , що Україна входить до п'ятірки країн , які ще роблять лялькову анімацію , чи правда це?
- В Україні ляльки знімаються тільки на нашій студії, конкретно нашою знімальною групою. Пластилін знімається на декількох студіях, може хто ще нишком щось знімає, я не чув.

- В Інтернеті є тільки тизер анімації « № 201 ». Не могли б Ви більше розповісти про цей мультик?
- Сценарій « № 201» був написаний давно, лежав собі в архіві . Редактор студії подзвонила і каже, мовляв, запускайте корову, гроші дали. Я групу зібрав, нас залишилося троє - Котков, я і оператор Іра Сергєєва. Так втрьох і зняли. На мультиплікат тільки запросив помічника, а так - утрьох... Ляльки я всі зробив, Котков з декораціями допоміг.

- На Ваш погляд, чи існує такий феномен як « українська анімація » ?
- В Україні є талановиті аніматори, і не мало. Є і традиції, особливості, школа. Просто я не впевнений щодо феномена ... Так, наші фільми відрізняються від, наприклад, російських . Відмінності не національного характеру, у нас менше виражена комерційна ознака .

при копіюванні матеріалу вказувати джерело: http://uaanimateka.blogspot.com/

Немає коментарів:

Дописати коментар