31.05.14

Геннадій Летуновський : Треба мати одну хвилю, бачити кінцевий результат зусиль




В нашій державі постійно спостерігаю таку тенденцію, що талановиті режисери аніматори починають самостійно власний проект і згодом залишають його, закривають студію...
А шкода...

Геннадій Летуновський  - один з небагатьох, якому вдалось в  одній особі поєднати всі професії та створювати анімаційні стрічки і міцно вистояти у бурхливій течії творчих, фінансових, економічних  проблем. Завжди творити сатиричну, гротескну, позитивну анімацію!
Він є автором кліпів "
Колискова", "Орися", "Слюсар шостого розряду"  та багатьох рекламних і соціальних роликів.
Як йому це вдається?
Дізнайтесь в його інтерв'ю?
Більше про Геннадія Летуновського тутє
Кадр з анімаційного кліпу "Колискова"
Кадр з анімаційного кліпу "Орися"


-Доброго дня, пане Геннадію. Ви успішний режисер,  аніматор та художник в одній персоні. Чи складно поєднувати ці речі в одне??

- Привіт). За успішного - спасибі . Все набагато простіше насправді. Я просто займаюся своєю справою, улюбленою справою .... і досить давно, а на що це схоже - можуть сказати роботи і люди.
Чи важко поєднувати? Ні! Мені - ні. Інакше б я не поєднував. Я дуже захоплений і людина, яка захоплюється, як мені здається. У мене  завжди була справа до всього. Я люблю контролювати процес повністю , і не тому, що не довіряю комусь чи не впевнений в уміннях іншого , і я б з радістю розділив з кимось обов'язки і технічну сторону виробництва і творчу, просто це вимагало б більше енергії. Мені довелося б довше пояснювати і показувати, ніж взяти і зробити самому. Я люблю розкадровувати, монтувати, озвучувати, був би не такий глухий на обидва вуха - я б і в музику б влазив !)) ))


-Який був Ваш перший дебют. Та як виникла ідея створити власну студію?
- Не пам'ятаю . Не впевнений ... Може моя кожна робота - це весь час мій перший дебют ? Можливо це перші саморобні мультфільми домашнього виробництва, може це моя перша самостійна сцена зі справжнього мультфільму, перший ролик по ТБ ... я не знаю, чесно , що таке дебют. Кожен раз хвилююче, хвилюючий стан, як в перший раз давним-давно). Таке,  дуже "дебютний" стан.

Ідея створення студії ніколи не виникала . Я вам вже казав вище про енергію. Я не бачу себе "міцним господарником " ))) начебто як все вказує на те, що міг би, але не хотілося ніколи. Я обожнюю слово ремесло. Я ремісник. " Багатоверстатник ", за фактом, по суті, на переконню... як завгодно. Волів би слово Майстерня . Яке-небудь " штат співробітників" тут же мене змусило б сіпатися. Нервово. Амбіції керівника не так на стільки розвинені і сильні, і в моєї філософії суперечать творчим. Може я помиляюся , але навіть статус Студії мислить  певне виробництво, план і вал) )) Студія повинна постійно працювати, на потоці, видавати продукцію і забезпечувати фінансові надходження, прогнозовані . Інакше це просто вивіска). Запевняю, питання типу "де взяти папір (плівку)", або "пора платити за оренду приміщення (лагодити техніку) " або того гірше - це не до мене. Я б розповів в який колір пофарбувати небо, як режисер, а потім би обов'язково його пофарбував ... сам, але вже як художник).

Я  - працівник у власній майстерні, якщо в тому є необхідність - у проекті може себе проявити будь-який інший, як співучасника, соратника, помічника .

- Хто став для Вас вчителями? І які вітчизняні та іноземні режисери чи художники  вплинули на Геннадія Летуновського?

- Багато, всі талановиті, геніальні і неймовірні !))) Навчання весь час відбувається. Подивився нове щось, побачив цікаве - взяв на озброєння. Поспілкувався з колегою - отримав нову інформацію, зарядився і надихнувся, прочитав книгу, освоїв програму - нове знання, нове вчення. Найголовніше, що це джерело повне, яке не висихає , безмежне! І вдячний я багатьом ... і перераховувати імена немає сенсу, тому, що всіх не назвати. І в різний час, (за останні років 25 ), працюючи і спілкуючись з різними талановитими людьми, художниками і режисерами, операторами, аніматорами та акторами, музикантами - я неодмінно був під їх впливом, під враженням. Зараз, спілкуючись з Вами я теж вчуся) ))).

Радна Сахалтуєв вражав завжди мене своїм малюнком, з дитинства. Валя Серцова, Едик Кирич. Анімацію Сергія Кушнєрова я розглядав по кадру! Моїм першим режисером була Люся Ткачикова, це важливо. Моїм порадником була Ніна Чурилова. Весело і легко працювалося з Володею Дахном. З Черкаським - своєрідно ... З Бубновим - цікаво і вільно, по- хулигански десь. Для мене найсильніший по враженню від анімації був "Аладдін" американський зі своїм Джином ! Давно ... Пластилін Ніка Парка. " Колобки " Олександра Татарського! З тих пір я бачив багато чого. Я така заздрісна людина )) ) ой , що вам сказати ... я так обожнюю отримувати задоволення вампірське від чужої роботи! Мені в більшості обов'язково подобається, коли хтось щось робить гарне, смішне, вдале і талановите. Зазвичай більше , ніж своє ... От би вкрасти ))) Ну не вкраду, так процитую хоча б) Жартую . "Не хвилюйтеся , як у Чапліна не вийде! " - Моя улюблена фраза. Обов'язково вийде по- своєму.


- Розкажіть трішки про свої анімаційні кліпи. Знаю, що їм передували історії. 

- Було діло. А це така властивість ... розумієте - без історії немає історії) ))
Знайомство з виконавцем, з матеріалом, сам процес ... бувало складно, бувало легко, бувало ніяк. Не під всім би я підписався зараз. Багато чого б, можливо робив би інакше, а дещо взагалі б не став. Деякими роботами я відверто можу бути задоволений! Я критичний вкрай. Дуже хочеться, завжди, щоб кожна наступна була краще попередньої ... це я і про дружин ) ))) і про кліпи , про роботи ))). Я не знаю як зараз швиденько в одну смішну " байку " вам все вмістити і видати ... були і трагічні моменти. Був чоловік - бах! і його більше немає ... був кліп - бац! і більше він не потрібен.
Головне не зациклюватися .

- Чи впливають продюсери і співаки на роботу режисера анімаційного кліпу?

- І так і ні. Індивідуальна історія. Я ж, типу, теж " творча одиниця" ))) запитаєте тих, хто знає мене, наскільки легко на мене "вплинути"! Я обожнюю ситуацію, коли ті, хто до мене звертається - чітко знають і уявляють те, чого вони хочуть! Класс! Я тут же роблю їх своїми співучасниками або стаю їх співучасником - це запорука успіху. Треба мати одну хвилю, бачити кінцевий результат зусиль ! Завжди ! Ну а деякі приходять до мене на " нулі " . Тоді треба 100 % самовиразитися. Зрозуміти, відчути - і по можливості догодити, потрапити в стан, в ідею. Переконати, що потрапив в ідею.) Заразити. Третій варіант - це коли у людини не було ні найменшого побажання , ні найменшого уявлення до .... але потім, коли ти видавив із запасників душі на лист все своє найпотаємніше, придумав не придумане ... і тут у них включився " креативізм" ))) О, що сказати ... можеш зробити краще - іди зроби ! Тут я відстоюю до кінця, і варіанти "зараз ми все" А "на" О " переправимо , з назвою підробити і в друк " - не мій варіант. Ви, шановні, тоді вже краще скажіть мені відразу - Гена, ми нічого не маємо запропонувати (крім заспівати або заробити і організувати ), в мультиках не розуміємось , тому повністю на тебе покладаємо, довіряємо і т.д. Я проникнусь , пущу сльозу скупу ... і обов'язково виправдаю покладене!

Мені це підлестить, мене це зобов'яже і справа піде.
Якщо ні - конфлікт інтересів буде ... тоді краще відразу попрощатися. Найгірше, це коли вчать співака співати, художника малювати, а пекаря - пекти хліб. Всі, хто працює так чи інакше з замовником знає, що це таке ... що означає бути виконавцем, як відповідати за результат. Вам розкажуть ... що " ваша трава не досить зелена ", що "звук ось у цьому місці повинен бути такий ... яблучний ", а "піраміда не явна і кахельна плитка - спокійна ". Це як? Що мені відповісти їм , що у мене особисто навіть шпалери " біснуваті " ? або що для мене плитка спокійна «тільки на кладовищі»?). Але є й інше. Одного разу я прийшов у якийсь офіс на роботу. Приніс свою демо- касету. А в процесі співбесіди мені кажуть: "нам не цікава демо -касета. Навіщо нам знати , що ти колись робив для когось ? Це їм потрібно було. Нам важливіше що ти можеш зробити сьогодні, для нас!"

Як впливає  на вашу творчість  дружина?

- Муза повинна бути напевно у кожного " митця, " )) . Ну а що , якщо поняття "дружина" і " муза" не збігаються ? Це все одно що ставити в одну лінію Любов і шлюб ...)) )) Бути дружиною - це робота, а бути музою ...... дар ? Які питання до мене , якщо не ми вибираємо музу, а муза вибирає нас ! Згодні? Одного разу мені на муз щастило )) )) А від дружини досить часом тільки терпіння , розуміння .... це більш, ніж допомога .

- Як ви ставитесь до авторської  і комерційної анімації?

- Як я можу ставитися? Це дві різні форми існування. Обидві самодостатні. Чи може комерційна бути цікавою - так! Чи може авторська принести успіх, в тому числі і в золото - валютному еквіваленті - так! Є випадки ) . Це ж не поділ за типом як " аматорське " і " професійне ". Головне - що успіх і той і інший -  поняття суб'єктивне, як і саме мистецтво . Одного разу, в молодості, хтось сказав мені: «не парся , у кожного кіно є свій глядач!". Значить і у кожної анімації - є автор). Логічно ? Обкатувати ідеї та форми на авторському (хто заважає?) І намагайтеся потім це подорожче продати! Працює і така схема . Була " Масяня", а Іван Максимов та інші теж малювали рекламу.

- Над чим Ви працюєте зараз?
- Про -хо- хох ... яке питання ... Над усім! Мій "верстат" тепер ще більш модернізований) . Флеш, веб- дизайн, ілюстрації, розкадровки, написання сценаріїв. Анімація менше, і вона в основному комерційна. Часто дрібна, у вигляді ігрових додатків. Тобто " епохальні полотна" поки осторонь ))).

Були серіали, замовні. Не сильно великі гроші, (були соціальні проекти) не так щоб цікаві по суті. Знову обмеження по формату. Втомлює. Був начебто випадок, купили в Росії замовний мій сценарій на пілотну серію до серіалу - потім зрозуміли що не зроблять, напевно. Підсумок - читав, що перепродали до Голлівуду. І сумно і смішно. Кліпи ..... тут теж є свої нюанси. До речі, з кліпами і раніше було не зовсім " Алес гуд " . Формат, знаєте. Виявляється, немає у нас культури анімаційного музичного продукту! Ні! Є канали типу М1 ... і все ... включайте їх і дивіться цілодобово - який відсоток анімації? А вітчизняною? Дивно, але в ті часи, коли були намальовані мною і "Орися" і "Слюсар" і "Колискова " - у музикантів було більше питань при їх ротації на ТБ.

Тодішні продюсери переконували, що " співати обличчям" вигідніше і простіше, ніж крутити мультики ... навіть при тому, що ціни на анімацію були в рази нижче відео! Ну, це питання до них. Сидить доросла людина і міркує що "мультики це тільки для дітей", і що кліп на відео знімуть і змонтують за три дні, а тут треба сидіти і чекати, поки намалюють. І що співачка у нас серйозна , талановита, красива при цьому неймовірно ... а мультики - це карикатура.

Чи не хотіли б створити сучасний серіал для підлітків, адже у Вас добре виходить  стилізація для сучасних  ситко мів, і Ви володієте мистецтвом трюку в анімації. Якщо так, то про що був би серіал.

- Ось , я вище розповів вам. Сучасний серіал я б зміг зробити. Питання - в якості кого? І з ким? Це об'ємне виробництво. Це потік. Тобто видавати готовий продукт своїми силами - ні. Бути Режисером - так. Писати серії - так. Розробити персонажі - природно). Анімувати нескінченно - не хочу щоб відбило охоту ))). Серіал (и) для підлітків я було почав робити на замовлення ... Для Росії (до речі , у нас не особливо пропонують). Початок був скромним, але результативним (це за їх власною оцінкою). Я був радий. Але тут же успіх вирішили перерахувати на рублі, з'явилися дядьки, тітки, малознайомі мені ... розповіли, що все тепер повинно бути на іншому, " федеральному рівні", природно пообіцяли фінансування ... і все тут же закінчилося). Чи це не ситком ? А так - було б запропоновано!) Я готовий! А про що ? Так в світовій історії є не більше семи основних тем , а все інше це тільки їх варіації і інтерпретування ) .

- Як вижити сучасному мультиплікатору, який працює в 2 D , коли масовій  авдиторії нав’язують 3D.

- Знаєте, я вірю в те , що анімація 2D нікуди не поділася і ніколи не дінеться ! Бо ... бо ... є тому переконливі підтвердження ) Найбільш сучасний " Frozen " все одно малювався ручками, анімувався, і піддавався обробці, так що 3D - це всього лише інструмент. Це технологія , так. Це інша естетика. У 3D продукті тепер вся анімація на моушн - кепчере, акторське завдання замінило роботу аніматора? Не думаю. Людина з олівцем нікуди не поділась! Просто олівець замінив планшет ))). І перекладку будуть робити і флеш, і пластилін будуть м'яти.
Нав'язати не вдалося нікому, ТБ не замінило Кіно, кіно не замінило Театр ... і газети з книгами все одно пишуть і друкують, хоча ми і читаємо Інтернет) .
Виживемо, коли набридне швидкий, дешевий і шкідливий "фаст- фуд" і захочеться магії і емоції! Ніщо нав'язане не тримав ніколи довго. А в техніці 3D, до речі, зроблені ж дуже потужні й гідні фільми, значить справа в іншому !


ShotProgressionSven from Daniel Peixe on Vimeo.

- До речі, моя 3-х літня донечка віддає перевагу не 3D, а якісній мальованій  та маріонетковій анімації. А це ж цілий пласт цільової аудиторії, для якої створюють мультфільми.
- Відмінно ) Класно ! Головне - щоб не лімітованої і дурною масової китайської! Діти, вони такі, їх не обдуриш. Особливо, якщо не прагнеш обдурити. Вони краще нас з вами знають, що добре, а що просто - не цікаво.
А що таке цільова аудиторія? Ви ж насправді сказали про техніку виконання, про стилістику - а головне тут зміст, інформація. Будь то хоч 1,5D - було б тільки смішно , дотепно , позитивно і цікаво, хвилююче ... Ну а про якість ви сказали правильно - це теж важлива складова. Робити треба як для своєї дитини. Я все "перевіряю " на своєму 5 - річному глядачі ))) Там звичайно не без "Соніків" і " Пекменів " з "Супер Маріо" зараз .... але я чекаю, коли пройде. Ну і особливо не боюся, тому що " Смішарики" і " Фиксики " свою справу робили і зроблять , сподіваюся, ще).

-Дякую Вам за відповіді. І натхнення у творчості

 Матеріл підготувала Лілія Іволга.



Немає коментарів:

Дописати коментар